Follow Us @seri.mahani

Oct 1, 2017

Sambal toktok ke sambal gesek?

Kalau makan nasi tanp sambal tuh bukanlah mak namanya. Tekak kampung nih sangat meminta2 sambal untuk jadi pembuka selera.

So harini ntah cemana mak teringat ada save resipi camne nak buat sambal gesek ni. Ohh ye hrni jugak mak tahu ada orang panggil sambal tok tok. Setelah mak kaji sama je bahan2nya. Ikutlah korang nak panggil apapn janji mmg sedeppp weh. Dahla sedap senang sangat nak buat. Bahan2 pn simple n sentiasa ada kt dapur.



Bahan-bahan seperti dalam gambar;

Cili padi 4-5biji ikut tahap kepedasan korang. Kalu ada cili padi yang warna hijau lagi cantik hasilnya.

Bawang kecil. Seulas dua. 

Ikan bilis.

Limau nipis. 

Semua bahan2 tuh digoreng terlebih (kecuali limau) dulu secara berasingan. Goreng sampai layu jek takyah beria sgt. Hiksss. 

Ada yang tambah belacan dgn bawang putih. Tapi mak ikut resepi asal guna bahan2 kat atas tuh jek. Lenkali mak try lak ye. 

Nak sedap buat sambal nih kan guna lesung yg penyet2 tuh. Tp sebab ade lesung batu jek, mak just tumbuk2 manja nak bg bawang dgn cili tuh penyet jek. Jangan tumbuk lumat lak. 

Dah agak2 terpenyet semua, masukkan ikan bilis td. Penyetkan sekali lagi.

Last baru perah asam limau tadi. Dah siap dah boleh makan dengan nasi panas panas. Memang krup krap krup krap jek laaaa bunyinya sebab ikan bilis tuh td kita tak tumbuk lumat pn.

Selamat mencuba 💋