Follow Us @seri.mahani

Feb 4, 2013

Hai-O Garam Buluh

Sekali dengar seolah-olah garam ini dihasilkan daripada buluh kan? Yang PS tahu garam ni ada dua jenis je iaitu garam halus dan garam kasar. Kalau kat kampung PS, malam-malam tak boleh beli garam..sampai sekarang PS pon tak tahu kenapa. kenapa eh tak boleh beli garam malam2?
 
Berbalik soal garam tadi, sekarang PS dah aware pasal kepentingan garam dalam kehidupan kita ni. Tanpa garam, masakan yang kita masak rasanya memang kosong. Tapi terlebih garam dalam masakan akan mengganggu kesihatan kita. Untuk mengelakkan dari menggunakan garam biasa yang boleh memudaratkan kesihatan, kat sini PS nak memperkenalkan garam buluh keluaran syarikat Hai-O. Terdapat dua jenis garam buluh yang dikeluarkan iaitu garam buluh untuk masakan berbentuk serbuk dan juga minuman kesihatan garam buluh.
 
 
Apa BEZA garam buluh dengan garam biasa?
 
 
Ini adalah antara perbezaan utama antara garam biasa dengan garam buluh. *Credit to razalizain for this picca.
 
Bagaimana garam buluh dihasilkan?

 
Hai-O Garam Buluh menggunakan garam dijemur di bawah matahari yang berorganik dan 100% semulajadi sebagai sumber. Garam ini diperolehi daripada air laut yang kaya dengan tenaga bijih-bijih bawah tanah Pulau Xiongjin dan Pulau Yanping yang terletak di Pantai Barat Korea.
 
Garam semulajadi ini dimasukkan ke dalam buluh yang berusia tiga tahun, kemudian ditutup dengan tanah liat, dimasukkan ke dalam relau bagas, dan dibakar dengan pokok pine sehingga buluh dibakar menjadi serbuk dan ketulan garam buluh terbentuk.
 
Garam buluh telah menyingkirkan bahan berbahaya terhadap badan (misalnya logam berat dan bahan kimia) dalam proses pembuatannya, pada masa yang sama meningkatkan nilai nutrisinya.


Bagaimana pula penghasilan garam biasa?

Kebanyakan garam melalui pemprosesan kimia, kandungan natrium adalah lebih tinggi, justeru itu, pengambilan masa panjang akan memudaratkan kesihatan.

Selain itu ada juga yang masih menggunakan cara tradisional bagi menghasilkan garam contohnya di Pattani. Proses menghasilkan garam dari air laut diusahakan secara tradisional sejak hampir 100 tahun lepas.

Sebelum air laut dimasukkan ke kawasan petak yang dikhaskan untuk menghasilkan garam, air berkenaan perlu terlebih dahulu dijernihkan hampir sebulan di dalam satu kawasan petak sawah yang lain tetapi berdekatan dengan petak yang bakal menghasilkan garam.
 
 

Pengusaha garam di wilayah ini hanya menggunakan alat penarik seakan-akan cangkul lebar yang diperbuat daripada papan untuk mengumpulkan garam yang masih terendam air di dalam kawasan petak sawah.


Bagi setiap petak hampir 10 x 20 meter luas, pengusaha garam mampu menghasilkan hampir 50 kilogram garam buku yang bersih, dijual dengan harga RM1 segantang.





*sumber mstar!

Jadi anda semua boleh bezakan kedua-duanya kan??
 
Apakah KELEBIHAN garam buluh Hai-O?
 
* Garam Buluh = alkali VS. garam biasa = berasid
* Garam Buluh mempunyai 80 jenis mineral yang diperlukan oleh badan manusia (mengikut Laporan Makmal)
* Garam Buluh tinggi dengan kandungan Magnesium
(dan Magnesium sangat bagus untuk badan)
* Mengandungi anti-oksida dan membantu proses
menyingkirkan toksin dalam badan.
 
 
TESTIMONIALS
 
* Berdasarkan testimoni pengguna, Garam Buluh sesuai untuk Pesakit Diabetes, Darah Tinggi, Pengidap Asma, Batu karang, Masalah usus, Masalah buah pinggang dan bermacam-macam lagi.
 
 
Testimoni Garam Buluh 1

 
Testimoni Garam Buluh 2

 
Testimoni Garam Buluh 3

 
Testimoni Garam Buluh 4

 
Testimoni Garam Buluh 5

 
Testimoni Garam Buluh 6

 
Garam Buluh (Bamboo Salt) Hai-O available in 3products:
1. Garam Buluh Premier Drink: Retail Price RM128 (40 sachets)
2. Garam Buluh Premier Cooking Salt Powder: Retail Price RM53 (20g per bottle)
3. Mineral Coffee (Special Mix Coffee with Garam Buluh): Retail Price RM26.50 (20 sticks)
 
Hanya tukarkan garam biasa kepada garam buluh dalam masakan, anda pasti akan dapat rasai perbezaanya!
 
 
Untuk maklumat lanjut serta sebarang pertanyaan boleh menghubungi PS
 
0163223094
 
 
puanseri