Jul 3, 2012

Berhujung minggu di rumah Wan!

Hujung minggu yg sudah kami bailk kg FIL kat Kg Banjar, Ayer Tawar. Namapn kg banjar, op kos la my hubby org banjar..hehhe..
P/S: entry ni pjg okeh sbb byk gambar..

Lori bwk naga daa...

Sempat snap gambar lagi sbb skrg asyik jd mem besar je, duk blkg. Co pilot tak bg mommy nya duk dpn.

Co pilot daddy!

Rasa cpt je dh sampai kg, tak sampai 2jam setengah. Enabg siap singgah beli ikan kt Chenderong Balai masa otw balik kg tuh. Ikan tuh diorg tangkap kt parit2 air tepi kt kwsn tuh. Tangkap2 terus jual, byk lak tuh. Terus diborongnya berkilo2.

Singgah beli ikan haruan n sepat ronggeng.

Inila ikan haruan tuh. Susah gile nak basuh nk bg hilang hanyir. Tp bukan I la yg buat. Kakak ipar I yg uruskan.Mula2 nampak dia kikis guna air tanah nk bg hilang lendir. Lepas tu basuh dgn limau berkali2. ..hehehe..

Inila ikan haruan nya, bapak beso..
Rumah bapak mertuaku.

Kat atas ni lah rumah bapak mertuaku. Lama dh duk sensorg sejak arwah mak meninggal. I pn tak sempat kenal mak mentua. Kt blkg rumah tu penuh dgn pokok rambutan dan durian. Kalau musim rambutan, xtahu nk mkn mana satu dh. Banyak sgt.



Wan dh siap kutipkn manggis..dap ehh!!

Kebetulan musim manggis, Wan dh siap2 kutip utk kami. Nyum nyum. Jemput2 tgk. ni sebahagian je sebahagian lg dh wasalam.



Cubaan takut2 berani masuk reban ayam.


Dan semakin berani..


Akhirnya berani juge..

Kt atas ni semua aksi2 elman masuk reban ayam. Ala2 takut berani gitew. Excited btol dia, trelompat sana terlompat sini. Bila suh kutip ayam yg dh kena sembelih tu bertempiaran dia lari.akakaka

Aksi berkejaran lps tgk ayam kena sembelih.


Kagum seh elman tgk ayam nih kena sembelih.

So inilah korban utk mkn tghri. Wan suh tangkap 5 ekor buat lauk. Masak kari dgn sup ayam. Mabeles..makan berpinggan2.

Lima ekor ayam kg utk habuan mkn tghri.


Emran n momMy jadik pemerhati.

Emran n momMy jadik pemerhati je lah. Siap penuh dgn bedak sejuk lagi..ekekkeke

Aksi mencabut bulu ayam scr berjemaah,


Lwn cabut bulu ayam plg efektif dan berkesan.


Fizi tlg acu basuh ayam.

Paling leceh nak uruskan ayam kampung ni bila tiba waktu nak cabut bulu ayam. Apalagi kenala bergotong-royong dgn bermcm2 cara nak bg setel. Gambar2 setelah menjadi lauk tidak dpt ditangkap akibat kelaparan yg melampau dan bau yg begitu menyelerakan. Siap2 semua terus makan ramai2.

Lawak le pulak tgk muke I aku nih!


Scene nk balik..babai wan!!

Lepas je Asar, kami pun kemas2 nk balik KL dh. Kejap jek rasa. Catat rekod btol kali ni tak pergi mana2. Selalunya ade je tempat yg kitorg gi kalau balik kg.

Sblm balik singgah jap beli wadi pekasam buat bekalan bln pose.

Otw balik tuh singgah kt Titi Gantung beli Wadi pekasam. Sekali diborongnya 6bekas nk buat bekalan puasa katanya. Tamak sungguh..

Sekian utk kisah kepulangan kami ke kg halaman mgg lps..insyAllah raya nnt jmp lg..

puanS.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...